|
|
Annikka
Arvidsson
Rådhuset, Örnsköldsvik. Till 1 feb.
Annikka
Arvidsson gör en utställning med ett humanistiskt och samhällsengagerat
patos där familjens och individens existentiella utsatthet är
i centrum. Bara en sån sak är värd uppmärksamhet.
I förordet säger hon: ”Någonting har gått
förlorat. Tron på den goda människan. Tron på det
goda utvecklande samtalet.” Hon känner stor sorg inför
ett samhälle som förlorat drivkraften till solidaritet och medkänsla.
Det är en på många sätt tröstlös och uppgiven
känsla som hon manifesterar, och som säkert delas av många
andra i vår tid.
Hur gestaltar
hon då denna nästan förlamande känsla? Jag ser ett
stort antal målningar av nakna, poserande människor med anonyma
ansikten, i grupperingar och enskilt. Arvidsson har lagt mer vikt vid
den allmängiltiga kroppen än dess individuella särdrag,
vilket jag ser som ett sätt att lyfta fram det existentiella och
det som förenar oss. Det är allvarliga, frågande kroppar
som betraktar oss. Varför har det blivit så här? Men det
finns inte mycket i bilderna som förstärker eller preciserar
frågeställningarna, de är i sig lika avskalade och utsatta
som figurerna de skildrar. I den stora, dramatisk anlagda och uppfodrande
målningen ”Utanför oss själva”, uppbyggd som
en tredelad altartavla, finns dock i mitten en mängd starkt symboliskt
laddade objekt som talar om både förhoppningar och förlust:
den röda flaggan, flygblad, spritflaskan, teven, korset och graven,
nitade ungdomsplagg - allt skildrat i upplösning som avlagda kläder,
emblem och identitetsskapande ikoner för två grupper nakna,
unga människor på var sin sida i målningen. Förändringens
och livets kaos? Drömmarnas förlust?
Fyra små
collage vittnar om tillståndet i världen, med leende makthavare
i förbindelse med våldet och militarismen. Där finns också
den mjuka innerligheten i ”vanliga” människors omsorg
om varandra, men som också hotas av sprickor. Det är bilder
av en oöverblickbar främmande värld, där osynliga
religiösa, politiska och ekonomiska strukturer bestämmer. Är
världen för stor och obegriplig och ångestskapande för
den ”lokala” människan i vår ”globala tid”?
Hur mycket klarar vi av?
De tre collagen ”Kostym” är drastiska och lekfulla kommentarer
om de symboliska klädedräkter människan omger sig med.
Här är det lätt för fria associationer från
det privata till det offentliga och politiska. Den numera omtalade ombytligheten
kan både riva upp sår och göra oss friare… Nya
sätt att dölja vår i grunden nakna gemenskap? Eller visa
vår rätta mångtydighet?
Finns ändå
en kämpande optimism någonstans? I videofilmerna ”En
dans”, ”Jakobs stege” och ”Prinsess”, tar
dansen, den unga gemenskapen och försöken till frigörelse
vid. I det majestätiska nordingrålandskapet iscensätts
koreografiska och naturlyriska utflykter, där människan upptäcker
sammanhang mellan sig själva, naturen och historien. Varma, enkla
filmer, som, trots att det även här finns dissonanser, pekar
på en motvikt och en möjlighet. Filmen ”Prinsess”
avslutas med en överraskande animering, som en tilltro till det nödvändiga
skapandet, hantverket, konsten.
Annikka Arvidsson
väjer inte för det sociala engagemanget, och att skildra det
i ett relativt traditionellt måleri är ganska ovanligt, och
dessutom ovanligt svårt. Det är få som vågar gissar
jag. Bilderna pendlar mellan personligt skildrad närhet och anonym
distans, där det komplexa ibland får stå tillbaks för
kanske medveten schablonmässig förenkling. Utställningen
skildrar i sin helhet en slags naken och både svårmodig och
uppfodrande känslostämning, där den ”gemensamma förlusten”
bara kan uppvägas av enskilda fragment av hopp. Som om utsattheten
i sig är en språngbräda.
Jan K Persson
Foto Ulf Edberg
|
Annikka Arvidsson
Annikka Arvidsson
Foto Ulf Edberg
|